Tonje Askelands personlige blogg


So you need help
30.07.09, 2:42 pm
Filed under: Personlig

Jeg tenkte at jeg skulle komme med en liten oppdatering i forhold til Almira. Jeg har ikke nevnt noenting om Almira på denne bloggen, dere som leser, har antageligvis bare sett bilder av en fjording som står på omtrent samme flekken  – på hvert eneste bilde. Almira er forfangen, og det har hun vært i 7 uker nå. Hun er under rehabilitering. Almira hadde ikke de vanlige symptomene på forfangenhet, hun stod ikke i den typiske stillingen. Det var kun høvene som var varme, samt at nakken var enormt stiv. Veterinæren fant dessuten en meget hissig puls i beina. Almira ble skodd kort tid etter stilt diagnose, med cyteksko. Det gikk fint de første tre-fire ukene, men så begynte hun å gå stivt – ja, man kan si at jeg merket at den vesle blomsten min holdt på å visne bort. På onsdag, 7 uker etter at hun ble forfangen, fikk vi hovslageren til å ta av skoene – det var heldigvis bare fremhøvene som var skodd. Jeg tror aldri at jeg har vært helt enig i at hun burde skoes, og det er av prinsipper – hestesko har ingenting å gjøre på syke høver. Og det er det utrolig mange meninger rundt, men jeg setter min lit til barfotmetoden atter en gang, for jeg vet at hesten min fungerer best når det kommer til det punktet.

Jeg skal vise alle, som tror at jeg har tatt meg vann over hodet, at jeg faktisk kan svømme, selv på dypt vann. Av det jeg har lest om forfangenhet og behandling, er barfotmetoden den metoden jeg setter min lit til. Jeg er glad for at jeg er åpen for nye muligheter, men jeg syns ikke at ett åpent sinn skal gå utover hestens helse. Jeg har ingenting i mot cyteksko eller vanlige sko for den del – og nå har jeg jo prøvd begge deler, men jeg har alltid falt tilbake på barfotmetoden, det er den hesten min fikser best. Og er det ikke det alt dreier seg om da? Hva hesten fikser best, ikke hva man som fagperson eller lignende syns og mener, for når alt kommer til alt, er Almira fasiten på om det vi har gjort er etisk korrekt eller ikke. Jeg har gjort omtrent alt rett hittil, bortsett fra at skoene skulle vært tatt av for to uker siden, men gjort er gjort og spist er spist. Er det ikke det, det heter? Det er utrolig bra at forfangenheten ble oppdaget så tidlig som den faktisk ble oppdaget. Jeg har sett tilfeller hvor det har gått til helvetet med hesten, fordi eieren ikke brydde seg nok om hovstellet, og jeg har sett tilfeller – som tilsynelatende ser ut til å gå fint, men om ender med avlivet hest, fordi ingenting funker. Og det er ikke gøy å i stallen hver dag og se at hesten du elsker høyere enn alt, ikke har det bra! Men jeg har også sett tilsynelatende håpløse tilfeller av forfangenhet, bli helt bra igjen – alt handler om flaks! Og jeg har sett milde former for denne sykdommen, hvor ting har gått fint – og det gjør meg så glad! For hestens del! Og jeg håper at Almira blir frisk, det gjør vi alle!

DSC_0655

DSC_0652

DSC_0657

DSC_0651


Legg igjen en kommentar so far
Legg igjen en kommentar



Legg igjen en kommentar

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.

