Tonje Askelands personlige blogg


down that road before
01.09.09, 4:03 pm
Filed under: Personlig

Analyse av høyre fremhov.

https://i1.wp.com/img3.nettby.no/users/a/l/m/almiraxxx/files/h_yrefremme1.JPG
Hovballene er paralelle med bakken og draktene. Draktene er like senket.

https://i0.wp.com/img6.nettby.no/users/a/l/m/almiraxxx/files/h_yrefremme3.JPG
Draktene er senket, hovveggen er paralell med hovsålen – strålen er noe høyere enn såle/hovvegg. Hovveggen er også rollet av. Det røde er antagelig noe ufarlig, da hesten ikke hadde vondt etter beskjæring. Av å se på denne sålen – tror du da at hesten noen gang har vært forfangen?

https://i0.wp.com/img3.nettby.no/users/a/l/m/almiraxxx/files/h_yrefremme2.JPG
Dere ser knekken som går 1 cm fra kronranden og ned, altså, den nye hoven? Det kan tyde på at hovbenet er i ubalanse. Draktene er derfor senket så mye som overhodet mulig, slik at hovbeinet kan få anledning til å rette seg opp over tid ettersom hesten beveger seg, det er også derfor hestens hovvegg er rollet av.

https://i1.wp.com/img3.nettby.no/users/a/l/m/almiraxxx/files/h_yrefremme.JPG
Dette er samme hoven, her er ikke knekken så tydelig. Men her er derimot rillene i hoven tydeligere, og den nye veksten bærer ikke preg av slike riller. Tåa er rollet av.

Analyse av venstre fremhov.
https://i1.wp.com/img6.nettby.no/users/a/l/m/almiraxxx/files/ventrefremme2.JPG
Denne knekken som jeg har nevnt, er ikke så tydelig på dette bildet – som på de andre. Men den er der om man kjenner på hoven.

https://i2.wp.com/img6.nettby.no/users/a/l/m/almiraxxx/files/venstrefremme3.JPG
Her ser dere denne nye veksten som jeg har snakka om, eller knekken da. Den er veldig fersk.

https://i1.wp.com/img3.nettby.no/users/a/l/m/almiraxxx/files/venstrefremme1.JPG
Hovsålen – blodutredningen er mye tydeligere her, enn den var på høyre fremsåle. Men jeg tror dette er det man kaller «gammel» moro, hesten har ikke vondt. En blodutredning, eller blåmerke da, pga ett slag på kronranden eller lignende. Se igjen på den hvite linja og lamellranden – det ser ikke ut som om Almira noengang har vært forfangen.

https://i2.wp.com/img7.nettby.no/users/a/l/m/almiraxxx/files/VenstreFremme.JPG
Tatt fra andre siden. Her ser du ikke denne knekken. Men du ser rillene veldig godt. Tåa er rollet av.

Konklusjon: Utifra disse bildene her, ser høvene hennes veldig fine ut. Jeg la ut disse bildene på ett hesteforum for noen dager siden, og tilbakemeldingene på høvene uteble ikke. Fagpersoner på dette hesteforummet, mener at Almira aldri var akutt forfangen for 12 uker siden på grunn av at hvitlinja hennes er i orden, samt at lamellene aldri har sluppet taket. Men, jeg stusset en del – for hva var det da? Jeg husker at veterinæren som så på henne for 12 uker siden, sa at Almira hadde usedvanlig fine høver i forhold til de casene han ofte hadde sett når det kom til forfangenhet. Men det ble likevel ment at Almira var forfangen, og det hadde hun alle symptomer på – varme høver, sårbent, stiv nakke, markant hæl landing, stram underleppe, delvis forfangenhetsstiling, men likefullt ikke slik stilling akutt forfangne hester har. Men så ble det, i tråden, nevnt noe som heter «Low Grade Laminitis». Alle bitene falt plutselig på plass – for jeg er nemlig bombesikker på at Almira hadde det i fjor også, jeg var bare så altfor egoistisk, så jeg merket ingenting. Uansett, Almira skal få slappe av i 8 uker til, for jeg vil ikke ta noen sjanser, jeg vet hvor farlig forfangenhet er, og det er viktig å være sikker på at alt er i orden før man begynner på igjen, mener jeg. LGL er en veldig usynlig sykdom (men det er en skremmende vanlig hestesykdom, for det finnes utrolig mange konkurransehester som lider av denne sykdommen fordi de spise fôr som inneholder for mye stivelse/dette gjelder også hobbyhester som blir feilfôret med for kraftig kraftfôr o.l.) som det er blitt forsket litt på i England, feks, men ikke nok til at det kan kalles skikkelig forskning. I Norge kaller de slike hester som Almira for «kronisk forfangne» eller «småforfangne om sommeren», men det de lider av er altså LGL. Og dette er ikke en direkte ufarlig sykdom. Denne sykdommen rammer ofte insulinresistente hester, og siden Almira har fettnakke, må vektreduseringen skje gradvis, så hun ikke blir forfangen igjen, da det i verste fall kan tyde på insulinresistens. Les mer om LGL her. Jeg er utrolig glad for at jeg har funnet svar på en del av det jeg har lurt på i hele sommer.


Legg igjen en kommentar so far
Legg igjen en kommentar



Legg igjen en kommentar

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.

