Tonje Askelands personlige blogg


Hovoppdatering
03.10.09, 10:38 pm
Filed under: Personlig

For de som ikke er klar over det, men slik skal en fin barfotsåle se ut. Almiras høver har vokst siden forrigje hovblogg, som ble produsert for omtrent en måned siden.

Venstre fremme:

Strålen er helt fucka. Jeg liker ikke strålen hennes. Hovtrimmer prøvde å fjerne det verste forrigje uke, men man skal være forsiktig med å skjære for mye, for å unngå at hesten begynner å blø.



Her ser du denne knekken jeg har snakket og snakket og snakket om. Denne viser at Almira faktisk har vært forfangen. Om det var LGL, kronisk forfangen, akutt forfangen – spiller midlertidig liten rolle – faktum er at hesten VAR forfangen… Jeg var der og jeg så det. Midlertidig liker jeg ikke at tåen er så rollete som den er nå, men det måtte til pga en innadgående hovsprekk. Den nye veksten er fin på denne hoven.


Fremmefra. Jeg vet ikke om du ser hovsprekken? Du ser hvertfall den nye hovveksten.


Er hovballene like paralelle med bakken? Sjekk slike ting. Skeiv hovvekst er vanskelig å fikse opp i!

Høyre fremme:

Rollen på denne hoven er noe mindre ekstrem.


Hvis du ser her.. Så ser du sånn ca hvor hovbeinet ligger hen inni hoven. Kan prøve å tegne opp og forklare en gang. Du ser også at hovformen stemmer overrens med resten av denne hestens anatomi.


Tåa på denne hoven er mer korrekt enn tåa på den andre hoven. Man ser også den nye hovveksten her. Det jeg har merket meg også, er at denne hoven, tror jeg det var, hadde en mye raskere rehabilitering enn den andre hoven hadde da vi fikk av denne hesten skoene. Sålen ble mer konkav raskere på en av fremhøvene, husker bare ikke helt hvilken det var, men er veldig sikker på at det var denne. Nå er begge sålene noenlunde konkave.


Som noen har påpekt på ett forum jeg er medlem på – hovballene er litt ujevne. Må sjekkes opp, mao. Skeivheter i hoven er vanskelig å rette opp, som sagt! (dette kan rettes opp selv med basic knowledge ifht hovtrimming og hovform. Ikke gå løs på en hestehov uten å ha fått veilledning først!)


Liker ikke strålen her heller!

Kommer oppfølgingsblogger med tanke på rehabiliteringen av strålen og selve hoven. Skal bestille SBS trush og Oxine hovvask!!!


Legg igjen en kommentar so far
Legg igjen en kommentar



Legg igjen en kommentar

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.

